Hogyan válassz jógaórát?

Szívesen elkezdenél jógázni, de túl sok a lehetőség, és nem tudod, hogyan kellene nekikezdeni? Akkor olvass tovább!

Bár nem vagyunk egyformák, adottságaink széles skálán mozognak, azt az általános tanácsod fogadd meg, hogy kezdőként kezdő órára menj. Ha egész életedben imádtál mozogni, sportolsz, táncolsz, vagy ha mindig is kerülted a megerőltető dolgokat, súlyfelesleggel küzdesz, egy dolog akkor is közös lesz bennetek: a jógában kezdők vagytok. Lehet, hogy a múltad, adottságaid miatt egy fejlett testtudattal rendelkezel, és így hamar rá fogsz érezni, hogyan kell helyesen felépíteni az ászanákat, és néhány hónap után elkezdhetsz ismerkedni a dinamikusabb irányzatokkal, de fontos, hogy az alapokkal tisztában legyél, hogy később ne okozz magadnak sérüléseket. (Aki rendszeresen mozog, az nagy valószínűséggel le is sérül néha kisebb-nagyobb mértékben, és ez a jógával is így van. De ezek többsége elkerülhető a megfelelő tudás birtokában.)

Nagyon jó választás, ha tanfolyamon kezdesz el először jógázni. A heti rendszerességű órák esetében nagyon esetleges, hogy milyen szintű lesz az óra, gyakran nincsenek teljesen kezdők, így esetleg kicsit elveszettnek érezheted magad. Válassz ki egy számodra szimpatikus helyen és időben lévő hatha jóga tanfolyamot, és jelentkezz rá. Így biztos lehetsz benne, hogy kezdőkkel fogsz együtt gyakorolni tematikus órákon, és egy biztos kis alapot kapsz a további gyakorlásodhoz.

Az is működhet, ha az első órád előtt egy kicsit olvasgatsz a témában. Az Interneten fellelhető tartalmak helyett inkább vegyél egy könyvet, ami a jóga alapjaival foglalkozik. Így képet kaphatsz arról, hogy a jóga nem csupán egy testmozgás, annál sokkal összetettebb dolog. Nem muszáj rögtön mindent megtudni róla, de jól jöhet, ha valamennyire képben vagy a jóga többi aspektusával is. Az sem baj, ha vannak benne ászana leírások is, részletesen kifejtve, hogy egy-egy pózt hogyan kell felépíteni. Nekem Godfrey Devereux: 15 perc jóga c. könyve sokat segített annak idején.

Ha már megvannak a fenti alapok, jöhet a kérdés, hogy jelenleg mit keresel, amire a jógát egy esetleges megoldásnak találod?

Ha fizikai problémáid vannak, és ezért járnál órákra, akkor elsősorban a kezdő hatha, hatha és gerincjóga órákat keresd. Ha kifejezetten gerincproblémád van, pl. porckorongsérved volt, akkor kizárólag a gerincjóga órákat ajánlom. Fontos, hogy óra előtt jelezd a tanárnak a problémádat!

Ha egy stresszesebb időszakon mész keresztül, és egy kis megnyugvásra vágysz, egy-egy jógaóra közvetlen, azonnali megkönnyebbülést jelenthet. A fentieken kívül megnézhetsz egy-egy yin jógát, és a stresszoldó és hasonló elnevezésű órák is jó eséllyel megfelelőek neked. Hosszabb távon persze meg kell tanulnod kezelni a stresszt – megszüntetni úgysem lehet, mindig lesznek kisebb-nagyobb problémák az életben – így marad az a lehetőség, hogy megváltoztatod a hozzáállásod. A jógaórákon általában a fizikai gyakorlásra helyezik a hangsúlyt, és még ennek a rendszeres gyakorlása is kiegyensúlyozottabbá tud tenni, de egy idő után nem árt bevetni a jóga többi “fegyverét”, például a jóga nidrát (mélyrelaxációt), meditációt. Ezek a módszerek segítenek abban, hogy meg tudd különböztetni a fontosat a lényegtelentől, és megtanulhatod azokat a dolgokat is jobban elfogadni, amiken nem tudsz változtatni.

Próbálj ki több stúdiót, több tanárt, hogy legyen összehasonlítási alapod, és megtaláld a számodra legmegfelelőbb lehetőségeket. Később kipróbálhatod a dinamikusabb irányzatokat is: dinamikus hatha, vinyasa flow, astanga flow, hatha flow. A dinamikus irányzatok nem csak megfelelő testtudatot és koncentrált tudatot igényelnek, egy bizonyos erőnléti szint is szükséges a művelésükhöz. Sokan gyakorolják ezeket, és sokaknak nem kellene. A helytelen gyakorlás hatásait nem fogod azonnal érezni, akár évek is eltelhetnek, mire előjhet egy komoly testi probléma, és lesérülhetsz.

Összességében, ha jól fel tudod mérni a korlátaidat, lehetőségeidet, szerény maradsz és türelmes, törekszel arra, hogy ne árts magadnak, figyelsz a tested jelzéseire, akkor nem foghatsz mellé.

Jó gyakorlást kívánok, nagyszerű élményeket az úton. Vigyázz magadra!